Se byggene fra Minecraft Byggekonkurransen!

Kl.18:00 på lørdag var det duket for Minecraft byggekonkurranse - hvor alle klassene på Spillskolen skulle bygge sin feteste klasseby på et avgrenset område på 100 x 100 blocks. Til sammen skulle dette utgjøre metropolen Valmuen City.

Streamen startet og etter som flere fikk logget seg inn og fikk serveradressen dukket det opp flere folk. Ved hjelp av Valmuens gode hjelpere spawnet alle deltagerne i ei lita bu med muligheten til å trykke på knappene merket med deres respektive klassenavn. Klassene ble da delt inn i fargekodede lag og konkurransen kunne starte. Deltagerne ble geleidet ut av boksen mot området de skulle bygge på med beskjed om å kun bygge innenfor sitt område – og at om man gjør noe annet er man en slem gutt… eller jente. Timeren begynte å gå kl.18:30 og det skulle være hands off kl.20:00.

Det ble en beskjeden start med kun halvparten av klassene representert, men ut av mørket dukket flere opp mens byggverkene begynte å ta form. 1. animasjon (blå) begynte raskt med en ring. Skulle det bli et tårn? 3. spilltek (rosa) begynte med noe som minnet om en brygge i sentrum av sitt område. 2. spilltek (gul) var ikke lett å se hva skulle lage i starten, men ble etter hvert en god kandidat mot seieren!

Isak og Henrik ble etter hvert imponerte av byggverkene som begynte å ta form! Asfaltveien til 2. spilltek, komplett med hull etter det norske veivesenets standard, fikk kommentatorene til å heve øyenbrynene.

Ringen til 1. animasjon ble fjernet og erstattet med grunnmuren til en trebygning. Skulle det bli en stavkirke? Mens byggverkene viste fremgang hadde 2. animasjon (grønn) blitt med i konkurransen og begynte med en bakketopp på sitt område.

To nye deltagere dukket på det hvite området opp for å representere 3. animasjon. I virkeligheten viste dette seg å være flere studenter fra 1. animasjon. Mens 1. spilltek og 3. animasjon da fortsatt glimret med sitt fravær vokste byggverkene i bakgrunnen! Det ble vollgraver, tak, og fargerike hus!

For å inspirere studentene bestemte kommentatorene seg for å starte sitt eget byggeprosjekt utenfor området. Ideen var å bygge blomsten i Valmuens logo. Grunnet dårlig konstruksjonsplanlegging og manglende fokus på deltagernes byggverk ble prosjektet avsluttet.

Mens andre deltagere sprengte grunnen med TNT for å få laget elver og innsjøer på området sitt hadde 2. spilltek begynt å vri sin by nærmere en politistat. Hovedbygningen på området hadde blitt dekket med mur og en vollgrav, og tross at de hadde fortsatt på veien til sine naboer ble det også satt opp truende våpen til skrekk og advarsel i deres retning.

Bak 2. spilltek hadde animasjonsstudentene på første året gått i en fredeligere retning. De blåes trehus hadde blitt en koselig hytte med fin hage, mens de hvite hadde laget noen virkelig store bygninger, og begynt på en mur for å avgrense deres område tydeligere.

Mens 2. spilltek fortsatte med å fylle opp med bygninger langs sin hovedgate ble storebroren ved siden av mer og mer truende. Flere våpen ble satt opp og det ble også rettet nidstang mot dem, med to hoder på en påle med ansiktet i deres retning. Makabert.

2. animasjons bygning på toppen av bakken var nå blitt høy og rød. Henriks assosiasjon var riktig, dette skulle være badehuset fra Spirited Away (Chihiro og Heksene).

Fifteen minutes later (read in French accent):

To timer inn i streamen var klokka blitt 20:00 og tiden var gått ut. 3. animasjons område begynte mot slutten virkelig å ligne en tradisjonell japansk by med skjønn natur og fredelige omgivelser. 2. animasjon var ikke fornøyd med Valmuens representanters forsøk på deres egen logo og hadde begynt sitt eget forsøk på motivet. I bakgrunnen ser vi at antallet bygninger har økt hos begge spilltek-klassene.

1. animasjons (blå) område begynte virkelig å blomstre og imponerte dommerne med sitt fredelige «Hero’s nest» med mange gode detaljer, en historie og ikke minst et rikt dyreliv. I tillegg til fisker i dammen og to alpakkaer var innehaveren av dette huset eieren av hundene Princess, Max, Valmu’n og innehunden Mana.

3. spillteks politistat hadde blitt noe mer vennligsinnet. Selv om området var spekket med våpen og avkuttede hoder, var loftet på hovedhuset, som tidligere var fullt av katter (ikke creepy i det hele tatt) gjort om til et diskotek.

2. animasjons badehus hadde også fått flere detaljer og ble rost av dommerne. Den uferdige Valmuen-blomsten kan skimtes til høyre for bygget. Selv om denne heller ikke ble ferdigbygget er det tydelig at dette forsøket var bedre enn dommerne selv sitt.

2. spillteks område var vel nominert til seieren, hvor de virkelig hadde besvart oppgaven å lage en by, som var tydelig gjenkjennelig i hovedgaten med de forskjellige bygningene langs seg.

1. animasjon (hvite) hadde laget en gjennomført Japansk by. Dommerne ga dem ros for å ha brukt hele området og for å ha hatt en klar plan fra begynnelsen om hva de skulle lage. Bygningene var varierte, men i samme stil – og spesielt metoden taksteinene ble laget på ble hedret.

Minecraft_Blogginnlegg_BilderStream_21.jpg

Det ble da en delt seier mellom byggene av et koselig trehus og en grandios japansk by, som begge var bygget av 1. animasjon! Seieren ble delt på grunnlag av at begge byggene hadde hver sine gode kvaliteter. Den japanske byen imponerte med god bruk av hele området, mens trehytta hadde et rikt interiør. Valmuen oppfordrer arkitektene bak disse byggene om å samarbeide på fremtidige prosjekter.

Vinnerne fikk gratulasjoner og en pose Twist av Valmuen.

Valmuen LinjeforeningComment
Summary from Valmuen Game Jam #3

Good news, everyone!

This Saturday we held yet another mini game jam. Previous themes have been endless runner and one button. This time around the theme was shooting gallery, and boy did people interpret that differently. But also similarly. There were 27 jammers. From veteran jammers working in the industry, to new students who've never made games before. Together we made 5 sparkling new games! You can try them out now!

Next game jam will be Global Game Jam Hamar 2020, 31 January - 02 February. Be sure not to miss this, as it's an awesome event for game making enthusiasts!

Anette Rana Comment
Takk for Halloween 2019

Hei godtfolket, vil takke alle for en super Halloween-fest forrige uke!

Spillskolen setter virkelig standarden for fantastisk stemning, vellagde kostymer, jellyshot-konsumering og godt oppmøte! ;p Gratulerer til vampyrjeger Edvin som vant Kristianes-favorittkostyme-prisen, håper ballongene falt i smak.

Såpass godt oppmøte var det at vi kanskje burde dele oss på to vors neste år? Hva tenker dere om å splitte opp og ha feststemning en plass og mer kosepils-stemning en annen plass? Helst to lokaler ganske nære hverandre.

Vi koste oss masse, gleder oss til neste fest!

Hilsen Valmuenstyret.

Vinnerne er trukket

Da er forslagskasse-konkurransen avsluttet. Supert å se at mange har deltatt! Selv om det var nok å bare skrive navnet sitt, så har flere valgt å også skrive forslag. Vi setter virkelig pris på det! Håper at folk fortsetter å komme med forslag og tilbakemeldinger fremover også.

Vinnerne ble Christian R. Håpnes som fikk Degrees of Separation, Andras Varga som fikk Manual Samuel , og Marika Sofie Grøsfjeld som fikk My Child Lebensborn. Gratulerer :)

Valmuen har satt opp en forslagskasse som står utfor rom 211 i Biohus. Dette for å gjøre det enkelt å kontakte oss, også anonymt. Formålet med konkurransen er å gjøre folk kjent med forslagskassen.

Valmuen har satt opp en forslagskasse som står utfor rom 211 i Biohus. Dette for å gjøre det enkelt å kontakte oss, også anonymt. Formålet med konkurransen er å gjøre folk kjent med forslagskassen.

Anette Rana Comment
Konkurranse

Bli med i trekningen og vinn et spill!

Det eneste du trenger å gjøre er å skrive ditt navn (så vi finner deg på Valmuens discord) på en lapp, og legge i forslagskassen. Konkurransen har utsatt fristen, ny frist er fredag 4. oktober. Det er gode vinnersjanser, så grip sjansen nå!

Premier
- My Child Lebensborn
- Manual Samuel
- Degrees of Separation

I tillegg til å være gode spill, er de også ekstremt kortreiste. Vil du ta en prat med utviklerne er det bare å gå over veien fra skolen, til Hamar Game Collective.

Tre vinnerne trekkes etter tur. Første får velge premie, andre velger av resterende premier, og tredje får gjenstående premie.

Lykke til :)

Valmuen har satt opp en forslagskasse som står utfor rom 211 i Biohus. Dette for å gjøre det enkelt å kontakte oss, også anonymt. Formålet med konkurransen er å gjøre folk kjent med forslagskassen.

Valmuen har satt opp en forslagskasse som står utfor rom 211 i Biohus. Dette for å gjøre det enkelt å kontakte oss, også anonymt. Formålet med konkurransen er å gjøre folk kjent med forslagskassen.

Anette Rana Comment
Framtidens dataspillpolitikk

På fredag arrangerte Kulturdepartementet et innspillsmøte om framtidens dataspillpolitikk. Representanter fra spillbransjen og andre organiserte aktører på feltet kom for å diskutere og å gi innspill, mens representanter fra Kulturdepartementet noterte flittig. Der var representanter fra forskjellige spillstudioer, HGC, Spillskolen, Hyperion, Den norske filmskolen, Westerdals, PressFire, Nord universitetet, Dataspillsenteret og mange fler. Jeg fikk æren av å delta som representant for Valmuen Linjeforening.

Blant det som ble sagt under diskusjonen, var at spillindustrien trenger mer statlig støtte for å komme opp på et internasjonalt nivå. Det er stort potensiale for vekst i spillindustrien. Det var stor enighet i at norsk presse er alt for dårlig til å dekke norske spill. Det etterlengtes også bedre statistikkføring for norsk spillbransje.

Dette er en del av Kulturdepartementets arbeid mot å utvikle en dataspillstrategi for 2020-2022. Du kan finne mer informasjon her. Har du noen tanker om norsk dataspillpolitikk? Da kan du sende dine innspill til Kulturdepartementet! De vil høre fra oss :)

Skriftlige innspill kan sendes til dataspillstrategi@kud.dep.no (merkes "innspill dataspillstrategi"). Frist for å sende skriftlige innspill er 6. mai. Alle skriftlige innspill er offentlige, jf. offentlighetsloven. Departementet journalfører innspillene og vil publisere dem på regjeringen.no etterhvert.

Anette RanaComment
Summary from Valmuen Game Jam

We've held another one-day game jam! This is the second time we organize our own jam, so I guess you can say things are getting pretty serious.

Last Saturday a small bunch of game development enthusiasts came ready to face an unknown challenge. They got the theme "one button", and a few hours later, 9 new games had entered the world. Check them out right here in the blog post, or on Valmuens brand sparkling new page on itch.io here, where you’ll also find the games made during the first Valmuen Game Jam.

We will hold another Valmuen Game Jam next autumn, and hope you’ll be there :)




Anette RanavgjComment
Ny valmuen-logo (April fools joke!)
logo.png

(Edit 2022: This was ment as an april fools joke. Please stop using this logo to represent us.)

Hei godtfolket,

Vi har lenge vært i samtale med skolen om hvordan vi ønsker å styrke vårt samarbeid med dem. Den siste måneden har vi hatt mye positive møter med ledelsen på skolen både hos AMEK, biblioteket og ressursfondet, det er mange nye ansatte, og mange som ønsker det samme som oss. Dette gir oss store håp for fremtidens samarbeid. Derfor ønsker vi også at vårt visuelle uttrykk bedre skal reflektere vår tilknytning Høgskolen i Innlandet. Vi introduserer nå vår nye logo, som er en ny versjon av vår gamle logo, men med palett og designelementer fra skolens nye grafiske profil.

Vi gleder oss til å fortsette å styrke dette samarbeidet! :)

Hyttetur til neste semester

Vi har endelig fått undersøkt nok til at vi tror vi kan få til en hyttetur for spillskolen neste semester. Vi hadde satt stor pris på om alle kunne svart på interesse-undersøkelsen vår, latt oss vite om dere er interessert i en hyttetur, når dere ville hatt hytteturen, og hvilke aktiviteter dere kunne tenke dere å gjøre! :D Jo flere interesserte det er, jo større sjanse er det for at vi kan få økonomisk støtte av skolen og gjøre turen billigere for alle.

Sorry about the mess!

I’m currently trying to reorganize the web-page, and I originally I thought I could do this without saving any edits to the live preview, but turns out that’s not the case! Hopefully everything will be up and running smoothly very soon.

Summary from Valmuen Game Jam

We've officially held the first Valmuen Game Jam!

Thank you to all participants who came and made this happen! We even had people joining in from Gjøvik and Oslo! I had been so nervous about organizing this event, but the day turned out great thanks to you guys! I counted 27 beautiful developers, and 8 interesting games have been submitted. You can try the games here!

The day started at noon with an introduction of what the jammers had in store for the day. We also had Gisle and Rune from Hamar Game Collective over to talk about Global Game Jam. After that the theme was revealed; "endless runner". Participants brainstormed and pitched ideas, before forming groups. Then we spent the day making things as best we could. At seven we got together and presented what we had made during the day. There were bugs, crashes and laughs. I'm overwhelmed by the creativity and quality of what people can make in such short time! At the end of the day we played a nerdy game of Kahoot, with the winner walking away with a Bulbasaur plushie. The first Pokémon representing our first game jam.

I found that a one day jam absolutely works, and can make for a really fun day of intense production. Within a few hours you get to know new people, and work through the process of making a game from idea to (ideally) playable product. Nobody makes a perfect game on a jam, but we learn, and we have fun.


Anette RanaComment
Will be translating the page to English

Hi folks,

Since our school is becoming gradually more international, and it’s basically a requirement for all student to be more or less fluent in English, we’ve decided to make our default language English as well.
So from now on all new pages and posts will be made in English, and I’ll be gradually translating already existing pages to English, it won’t be done over night though, so please be patient with me! :D

Susanne GjersundComment
Endelig klart for å offentliggjøre webside?

Et personlig notis~

Det er litt rart å si det, men dette er en nettside jeg puslet sammen en gang for over et halvt år siden, i det håp om å kanskje kunne tilby den på vegne av Valmuen en gang i fremtiden.
Et tilbud som dette er noe jeg selv skulle ønske jeg hadde tilgjengelig da jeg begynte på spillskolen i fjor, kanskje mest fordi jeg er en av de som syns Facebook er en veldig rotete platform. Den fungerer fint for å hoste grupper og eventer, men når det kommer til å organisere og dele disse syns jeg facebook er absolutt kaos. Det kan være det bare er meg, men jeg hadde lyst til å lage et felles sted der alle events lå i en samlet kalender - helt uten at jeg trengte å individuelt melde meg inn i 10 grupper. Jeg hadde også lyst til å samle linkene til de forskjellige aktuelle facebookgruppene på et sted. På den måten trenger alle bare huske på én link, én nettside, og vite at all informasjon de trenger eller kanskje glemmer kan de lett finne igjen her  :D
Da jeg var fadderbarn og helt ny på spillskolen følte jeg meg bombardert med informasjon og hadde ikke nubbesjanse til å huske alt i ettertid, jeg måtte enten notere ned alle ting jeg skulle søke opp på facebook senere, eller bli med i gruppene på stedet.
Denne siden skal på ingen måte erstatte Facebook-samfunnet, men det skal fungere som et slags kart slik at det blir lettere å finne det man er ute etter.

I tillegg er det en fin måte å dele studentens arbeid og kanskje teste hverandres spill!

Uansett, nok snikksnakk fra meg og hvorfor jeg valgte å lage denne siden.
Vi prøver å lansere den - også ser vi hvor positive dere andre er til den!

Kommenter gjerne under hva dere generelt synes :)
Er dette et godt tilbud?
Er det noe du savner? Noe som er overflødig?
Foretrekker du egentlig å heller få vite om alle facebook-gruppene individuelt?

Alle tilbakemeldinger er verdifulle.

Takk for meg

- Susanne Gjersund