Se byggene fra Minecraft Byggekonkurransen!

Kl.18:00 på lørdag var det duket for Minecraft byggekonkurranse - hvor alle klassene på Spillskolen skulle bygge sin feteste klasseby på et avgrenset område på 100 x 100 blocks. Til sammen skulle dette utgjøre metropolen Valmuen City.

Streamen startet og etter som flere fikk logget seg inn og fikk serveradressen dukket det opp flere folk. Ved hjelp av Valmuens gode hjelpere spawnet alle deltagerne i ei lita bu med muligheten til å trykke på knappene merket med deres respektive klassenavn. Klassene ble da delt inn i fargekodede lag og konkurransen kunne starte. Deltagerne ble geleidet ut av boksen mot området de skulle bygge på med beskjed om å kun bygge innenfor sitt område – og at om man gjør noe annet er man en slem gutt… eller jente. Timeren begynte å gå kl.18:30 og det skulle være hands off kl.20:00.

Det ble en beskjeden start med kun halvparten av klassene representert, men ut av mørket dukket flere opp mens byggverkene begynte å ta form. 1. animasjon (blå) begynte raskt med en ring. Skulle det bli et tårn? 3. spilltek (rosa) begynte med noe som minnet om en brygge i sentrum av sitt område. 2. spilltek (gul) var ikke lett å se hva skulle lage i starten, men ble etter hvert en god kandidat mot seieren!

Isak og Henrik ble etter hvert imponerte av byggverkene som begynte å ta form! Asfaltveien til 2. spilltek, komplett med hull etter det norske veivesenets standard, fikk kommentatorene til å heve øyenbrynene.

Ringen til 1. animasjon ble fjernet og erstattet med grunnmuren til en trebygning. Skulle det bli en stavkirke? Mens byggverkene viste fremgang hadde 2. animasjon (grønn) blitt med i konkurransen og begynte med en bakketopp på sitt område.

To nye deltagere dukket på det hvite området opp for å representere 3. animasjon. I virkeligheten viste dette seg å være flere studenter fra 1. animasjon. Mens 1. spilltek og 3. animasjon da fortsatt glimret med sitt fravær vokste byggverkene i bakgrunnen! Det ble vollgraver, tak, og fargerike hus!

For å inspirere studentene bestemte kommentatorene seg for å starte sitt eget byggeprosjekt utenfor området. Ideen var å bygge blomsten i Valmuens logo. Grunnet dårlig konstruksjonsplanlegging og manglende fokus på deltagernes byggverk ble prosjektet avsluttet.

Mens andre deltagere sprengte grunnen med TNT for å få laget elver og innsjøer på området sitt hadde 2. spilltek begynt å vri sin by nærmere en politistat. Hovedbygningen på området hadde blitt dekket med mur og en vollgrav, og tross at de hadde fortsatt på veien til sine naboer ble det også satt opp truende våpen til skrekk og advarsel i deres retning.

Bak 2. spilltek hadde animasjonsstudentene på første året gått i en fredeligere retning. De blåes trehus hadde blitt en koselig hytte med fin hage, mens de hvite hadde laget noen virkelig store bygninger, og begynt på en mur for å avgrense deres område tydeligere.

Mens 2. spilltek fortsatte med å fylle opp med bygninger langs sin hovedgate ble storebroren ved siden av mer og mer truende. Flere våpen ble satt opp og det ble også rettet nidstang mot dem, med to hoder på en påle med ansiktet i deres retning. Makabert.

2. animasjons bygning på toppen av bakken var nå blitt høy og rød. Henriks assosiasjon var riktig, dette skulle være badehuset fra Spirited Away (Chihiro og Heksene).

Fifteen minutes later (read in French accent):

To timer inn i streamen var klokka blitt 20:00 og tiden var gått ut. 3. animasjons område begynte mot slutten virkelig å ligne en tradisjonell japansk by med skjønn natur og fredelige omgivelser. 2. animasjon var ikke fornøyd med Valmuens representanters forsøk på deres egen logo og hadde begynt sitt eget forsøk på motivet. I bakgrunnen ser vi at antallet bygninger har økt hos begge spilltek-klassene.

1. animasjons (blå) område begynte virkelig å blomstre og imponerte dommerne med sitt fredelige «Hero’s nest» med mange gode detaljer, en historie og ikke minst et rikt dyreliv. I tillegg til fisker i dammen og to alpakkaer var innehaveren av dette huset eieren av hundene Princess, Max, Valmu’n og innehunden Mana.

3. spillteks politistat hadde blitt noe mer vennligsinnet. Selv om området var spekket med våpen og avkuttede hoder, var loftet på hovedhuset, som tidligere var fullt av katter (ikke creepy i det hele tatt) gjort om til et diskotek.

2. animasjons badehus hadde også fått flere detaljer og ble rost av dommerne. Den uferdige Valmuen-blomsten kan skimtes til høyre for bygget. Selv om denne heller ikke ble ferdigbygget er det tydelig at dette forsøket var bedre enn dommerne selv sitt.

2. spillteks område var vel nominert til seieren, hvor de virkelig hadde besvart oppgaven å lage en by, som var tydelig gjenkjennelig i hovedgaten med de forskjellige bygningene langs seg.

1. animasjon (hvite) hadde laget en gjennomført Japansk by. Dommerne ga dem ros for å ha brukt hele området og for å ha hatt en klar plan fra begynnelsen om hva de skulle lage. Bygningene var varierte, men i samme stil – og spesielt metoden taksteinene ble laget på ble hedret.

Minecraft_Blogginnlegg_BilderStream_21.jpg

Det ble da en delt seier mellom byggene av et koselig trehus og en grandios japansk by, som begge var bygget av 1. animasjon! Seieren ble delt på grunnlag av at begge byggene hadde hver sine gode kvaliteter. Den japanske byen imponerte med god bruk av hele området, mens trehytta hadde et rikt interiør. Valmuen oppfordrer arkitektene bak disse byggene om å samarbeide på fremtidige prosjekter.

Vinnerne fikk gratulasjoner og en pose Twist av Valmuen.

Valmuen LinjeforeningComment